سیزدهم مهرماه ۱۴۰۴، تاریخ توسعه زیرساختهای ایران شاهد رویدادی مهم بود و قطعه هفتم آزادراه حیاتی شیراز-اصفهان با حضور ویدیو کنفرانسی مسعود پزشکیان رئیسجمهور، به بهرهبرداری رسمی رسید؛ این بخش که با اعتباری افزون بر ۲۲ هزار میلیارد ریال احداث شده است، حلقه گمشده یک پروژه ملی را تکمیل کرد.
مراسم افتتاح این پروژه شاهد حضور چهرههای ارشدی چون حسینعلی امیری، استاندار فارس و هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بود.
این حضور جمعی از مدیران ملی و استانی، بر اهمیت راهبردی این پروژه برای کل کشور صحه گذاشت. از آرزو تا واقعیت؛ روایتی از یک انتظار ۱۵ ساله
پشت این افتتاح پرطمطراق، داستانی پر فراز و نشیب از ۱۵ سال انتظار و تلاش نهفته است؛ قصه این آزادراه به سال ۱۳۸۹ و زدن نخستین کلنگ آن بازمیگردد.
برای بیش از یک دهه، مردم استان فارس و بهویژه شهرهای واقع در مسیر، شاهد روزهای پرفراز و نشیب بسیاری بودند؛ رانندگان قدیمی هنوز خاطرات مسیر پرپیچ و خم و بهغایت خطرناک قدیم را به خوبی به یاد دارند؛ آن جاده هر ساله قربانیان بسیاری میگرفت و سفر بین دو کلانشهر فرهنگی و اقتصادی ایران را به کابوسی زمانبر تبدیل میکرد.
ترافیک سنگین محورهای مواصلاتی بیش شیراز-اصفهان، زمان و انرژی مردم را هدر میداد، کسبوکارها از هزینههای سرسامآور حمل و نقل مینالیدند و خانوادهها همواره از خطرات مسیر قدیم هراس داشتند؛ این معضل برای سالها به عنوان دغدغه اصلی مردم این خطه مطرح بود. معجزه مدیریت جهادی؛ طلایهدار تحول در استان
در این میان، نقش حسینعلی امیری، استاندار فارس، به عنوان محرک و طلایهدار تحول، بسیار برجسته بود؛ او با درک اهمیت راهبردی این پروژه، پیگیری خستگیناپذیر آن را در اولویت کاری خود قرار داد.
استاندار فارس از همان ابتدای مسئولیت خود، با تشکیل کارگروه ویژه و برگزاری جلسات متعدد فنی، روند اجرایی پروژه را که برای سالها با کندی و بلاتکلیفی مواجه بود، شتابی دوباره بخشید.
امیری که خود چهرهای ملی است، با استفاده از ظرفیتهای مولدسازی و رایزنیهای هوشمندانه در سطح ملی، توانست اعتبار مورد نیاز پروژه، معادل ۲۲ هزار میلیارد ریال، را پس از سالها بلاتکلیفی تامین کند.
او شخصا و با سفرهای متعدد به تهران و رایزنی با مسئولان ارشد ملی، مانع از توقف این پروژه سرنوشتساز شد.
تامین ۹ هزار میلیارد ریال بدهی آزادراه از طریق مولدسازی
استاندار فارس، در خصوص اقدامات صورت گرفته برای تکمیل آزادراه شیراز – اصفهان گفت: زمانی که به استان آمدم بدهی این پروژه به پیمانکاران ۱۷ هزار میلیارد ریال بود که ۹ هزار میلیارد ریال این مبلغ را از طریق مولدسازی تامین کردیم.
حسینعلی امیری افزود: این آزادراه یکی از مهمترین آزادراههای کشور است که قرار است بندر انزلی در شمال را به بندر بوشهر در جنوب وصل کند.
وی ادامه داد: هم اکنون قطعه هفت که بخش مهم این آزادراه است به اتمام رسیده است و می توان گفت که دولت چهاردهم پایان دهنده آزادراه شیراز به اصفهان و آغازگر آزادراه شیراز به بوشهر است.
شاهکار مهندسی
قطعه هفتم با طول ۱۲.۵ کیلومتر، یک شاهکار مهندسی به شمار میرود؛ این قطعه، سهراهی تنگ خیاره را به سهراهی قلات متصل میکند و پیچیدهترین بخش کل پروژه محسوب میشود.
اجرای ۱۱ کیلومتر آزادراه جدید به همراه یک کیلومتر تعریض محور قدیمی، چالشهای فنی بیشماری را به همراه داشت؛ مهندسان ایرانی با بهرهگیری از فناوریهای روز دنیا، این مسیر را از میان کوههای صعبالعبور گذراندند.
این قطعه شامل سه پل بزرگ، ۲ تقاطع غیرهمسطح و ۵۶ دهانه پل کوچک است؛ جابهجایی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب خاکریزی، و استفاده از ۱۵۰ هزار تن آسفالت و ۸۵ هزار تن قیر بخشی از اقدامات صورت گرفته در این پروژه است.
تحولی شگرف در نقشه حمل و نقل کشور
افتتاح این قطعه، تاثیراتی فراتر از یک پروژه عمرانی محلی دارد؛ این آزادراه بخش مهمی از کریدور آزادراهی مرکز به جنوب کشور است که از ارزش اقتصادی قابل توجهی برخوردار است؛ این مسیر گام مهمی در تسهیل ترانزیت کالا از استانهای جنوبی و بنادر مهم به سمت مرکز و شمال کشور محسوب میشود.
به طور کلی، آزادراه شیراز-اصفهان طول مسیر را نسبت به جاده قبلی، ۱۳۴ کیلومتر کوتاهتر کرده و زمان سفر را حداقل ۲ ساعت کاهش داده است؛ این امر به تنهایی موجب صرفهجویی بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت در سال خواهد شد.
با افتتاح قطعه هفتم، زمان سفر بین شیراز و اصفهان تا ۴۵ دقیقه دیگر نیز کاهش یافت.
پایان درد دیرینه و طلوع رونق اقتصادی
ثمرات این افتتاح برای مردم منطقه، پایانی بر یک درد دیرینه است؛ با تکمیل این کریدور، هزینههای حمل و نقل تا ۳۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.
این امر رونق اقتصادی و گردشگری را در ۱۲ شهرستان واقع در مسیر به همراه خواهد آورد؛ کسبوکارها از کاهش هزینههای لجستیک سود خواهند برد و صنعت گردشگری این مناطق که دارای جاذبههای تاریخی و طبیعی بینظیری هستند، رونق بیسابقهای خواهد گرفت.
این پروژه زمینهساز توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه خواهد بود و تحولی شگرف در کیفیت زندگی مردم به وجود خواهد آورد.آمادهسازی برای فاز بعدی؛ نگاهی به آینده
همزمان با افتتاح این قطعه، تمهیدات لازم برای آغاز فاز بعدی این پروژه عظیم نیز فراهم شده است؛ برنامهریزی برای احداث قطعه هشتم که آزادراه شیراز-اصفهان را به بوشهر متصل میکند، در دستور کار قرار دارد.
این بخش نقش کمربندی دوم شیراز را ایفا خواهد کرد و ظرفیت ترانزیتی جنوب کشور را دوچندان خواهد نمود؛ برای این منظور، عملیات تملک اراضی آغاز شده و مطالعات فنی پروژه به پایان رسیده است و این امر نشاندهنده نگاه آیندهنگر و برنامهریزی بلندمدت مسئولان برای تکمیل شبکه حمل و نقل ملی است.
افتتاح قطعه هفتم آزادراه شیراز-اصفهان، نماد عزم راسخ ایران برای پیشرفت و آبادانی است؛ این پروژه نقطه عطفی در تاریخ توسعه استان فارس محسوب میشود و ثمرات آن برای نسلهای آینده این استان و کل کشور باقی خواهد ماند.
|